Information om Covid-19

Information från Norsjö GK gällande Covid-19

Med anledning av rådande pandemi är det säkert många som undrar hur det kommer att bli med golfen i sommar. Goda nyheter! Vår sport passar dessbättre utmärkt att utöva även i dessa tider – dock givetvis med vissa restriktioner, tillfälliga ordningsregler och justeringar i hur sommarens program normalt ser ut. Vi är dessbättre en liten klubb och har mycket sällan kö på banan. Trots det måste vi anpassa oss till rådande läge.

Vi följer gällande rekommendationer och restriktioner från myndigheter och Svenska Golfförbundet, vilket gör att det vi skriver nu kan komma att ändras eller behöva tydliggöras under säsongen.  Anslag kommer att sitta på klubbhuset, men håll gärna koll även på vår hemsida och i din mailkorg.

Banan kommer att vara öppen för spel som vanligt med nedan listade förhållningsregler:

• Visa hänsyn till varandra och håll säkert avstånd till alla under all tid du vistas på klubben. Inom golfen har vi ett inbyggt avståndstänkande när någon ska slå sin boll, men nu gäller det även att tänka på avståndet på tee, på green, om man behöver vänta och så vidare. Detta gäller även före och efter rundan.
  • Har du minsta sjukdomssymtom – stanna hemma. Det gäller även om du bara hade tänkt dig till rangen. Sen strykning från tävling och/eller kurs medför EJ några avgifter. Meddela tävlingsledning/kursledare att du inte kommer.
  • Hjälps åt och påminn varandra om avstånd, försiktighetsåtgärder och nya och tillfälliga regler.
  • Kurser kommer att hållas utomhus i största möjliga mån. Vid alltför dåligt väder kan kurstillfället komma att skjutas upp snarare än att hållas inomhus.
  • Ta för vana att titta på anslagstavlan innan du går ut och spelar.Ny information kan ha tillkommit sedan du var på banan sist, även om det var så sent som i går.

Svenska golfförbundets kompletteringsregler gällande Covid -19:

• Spelare som inför eller under tävling känner av eller uppvisar symtom på sjukdom är skyldig att omgående avbryta tävlingen och lämna tävlingsbanan.
  • Spelare som tillhör en av Folkhälsomyndigheten beskriven riskgrupp, eller som känner av eller uppvisar symtom på sjukdom, har rätt att avanmäla sig/lämna återbud och få tillbaka erlagd anmälningsavgift. Ingen bestraffning eller annan påföljd (inklusive extra avgift/straffavgift) får tilldelas en sådan spelare. Läkarintyg behöver inte visas upp.

Ytterligare riktlinjer gällande själva spelet på banan kommer när säsongen startar, tex gällande hanteringen av scorekort, hantering av flagga med mer.

Vi ser fram emot att banan ska tina fram och att vi snart kan påbörja årets golfsäsong med både gamla och nya medlemmar. Känner du dig osäker på något eller har frågor, tveka inte att höra av dig till oss via mail eller på Telefon.

Per Ström. 072-5571958 eller kansli@norsjogk.se

Siv Nilsson. 073-0562386 eller kansli@norsjogk.se